Wednesday, February 19, 2014

Breech Presentation Pada Usia Kandungan 35 Minggu

11 Februari lepas pergi Rountine Check Up dekat KK (Klinik Kesihatan). Kandungan masa tu 35 minggu.
Lepas scan, doktor cakap baby dalam posisi songsang. Kalau next week baby tak turun jugak, kes aku akan di'refer ke hospital. Dipendekkan cerita, pada 18 Februari lepas, doktor memang sahkan baby aku breech. Dan pada hari tu jugaklah aku kena pergi ke Hospital Putrajaya. Kelam kabut jugaklah masa tu. risau jugak kalau tetiba doktor kat sana suruh aku deliver terus hari tu. eh, masak aku nanti. Nervous bukan main. apa-apa pun, aku dan Zahir terima je sebarang kemungkinan. Nasib baik barang-barang keperluan baby dan aku kitorang dah packing sesiap. 1 beg untuk 1 kereta. Manalah tahu kot-kot tetiba nak terberanak dalam perjalanan pergi memana. tu yang prepared sesiap tu.

Lepas doktor check BP, weight etc..etc..terbaringlah aku dengan selesanya atas katil sbb doktor nak check hearbeat baby. 20 minit jugaklah. aku gelisah bukan main. sebab kejap-kejap aku dgr perempuan melalak. kejap-kejap aku dgr nurse dan doktor pulak sebut "push.!..push..!sikit lagi puan..!!" lepas tu dgr baby menangis. la..sebelah aku labour room rupanya. patutlah ponnn...ade orang beranak. Kegelisahan aku bertambah bila dikerumuni oleh 5 orang doktor dan 2 orang nurse. Doktor pulak ade 2 orang lelaki. The rest semua perempuan. Masa tu aku rasa macam....macam dalam TV! eh, macam tengah berlakon pulak. Ramainye doktorrrrr. padahal nak check heartbeat baby je pun. ke ade something yang aku tak tahu ni..???

Dah siap semua, doktor suruh aku pergi bilik sebelah pulak untuk scan. sebelum turn aku tu, aku nampak ade lah sorang perempuan ni tgh ada contraction. jalan dah bukak kot. berdarah-darah kain dia. oh.aku tgk je rasa nak pitam. ok, yang scan aku tu namanya Doktor Nithiya. very nice person. After that (eh, apesal tetiba speaking ni) datang pulak Doctor Ellin (chinese) take over utk scan aku. masa tu, mak haiii..sakit angat perut titteww kena tekan-tekan dgn mende alah itewww. Dr. Ellin agak rough. tapi dia pun baik sebenarnya. Dah setel scan, dia panggil Zahir dan brief kt kitorang pasal baby yang sampai skg still in breech presentation. Dia bagi kitorang pilihan sama ada nak set up tarikh utk ceaser atau try buat EVC ( External Cephalic Version) untuk cuba bersalin normal.

So...21/02/2014 ni aku kena dtg balik ke Hospital Putrajaya untuk buat keputusan yang dirasakan terbaik untuk aku dan baby.

No comments :

Post a Comment